Benvinguts al meu Bloc

dimarts, 13 de març del 2012

Tema 3. Tendències metodològiques i TIC

     En aquest tema anem a veure els diferents paradigmes educatius i la influència que aquests han tingut sobre les tendències metodològiques en les TIC  


Paradigmes educatius. 
  • Paradigmaconductista: l'ésser humà és considerat com una màquina que aprèn conductes mesurables, observables i quantificables.
  • Paradigma cognitiu: ésser humà com un organisme que desenvolupe processos cognitius i afectius.
  • Paradigma ambientalista: considerem el medi ambient com un escenari i situem a la persona dins d'ell. Tots dos elements anteriors es van relacionant i l'ésser humà aprèn del mig
  • Paradigmaconstructivista: ésser humà com un organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius en un escenari concret d'aprenentatge.


Implicacions per al disseny de l'ensenyament.
     Tots els paradigmes que hem esmentat anteriorment es troben englobats en les següents implicacions, les quals haurem de respectar per a poder complir amb el disseny d'ensenyament. Aquestes són:
  • El currículum es considera tancat i obligatori
  • Disseny de la instrucció amb definició precisa de continguts i objectius
  • Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simples
  • L'avaluació dels resultats se centra en el producte final, sense tenir en compte el procés
  • La motivació depèn de reforços externs.

Evolució del model d'ensenyament aprenentatge.
Aprenentatge con adquisició de coneixement.
  • Aprendre és adquirir coneixements
  • El professor transmet la informació
  • El control de l'aprenentatge està en mans del professor
  • Els continguts estan centrats en eadquirir-los.l currículum
  • El paper del professor és ensenyar, transmetre coneixements
  • El paper de l'alumne és 
Aprenentatge com construcció de significat.
  • L'avaluació no se centra només en el producte de l'aprenentatge sinó també en el procés.
  • El paper del professor és intervinguessin l'aprenentatge de l'alumne.
  • El paper de l'alumne és aprendre a aprendre
  • L'alumne com a subjecte autònom i autorregulado, el control de l'aprenentatge està en les seues mans des del principi.
  • L'aprenentatge es concep com a cerca activa i constructiva.
  • Importen els continguts però també els processos.

     La diferència entre els dos aprenentatges, és bàsicament que, en l'aprenentatge amb adquisició del coneixement l'alumne adquireix aqueix coneixement solament amb indicacions del professor que en tot moment controla el seu aprenentatge.Per contra en la construcció del significat és l'alumne el que construeix i guia el seu aprenentatge, en aquest cas el professor li ajuda i guia a adquirir-ho.

Seymound Paper.

Seymound Papert va ser un matemàtic creador del llenguatge Logo i la teoria d'aprenentatge denominada construccionismo, els mètodes del qual parteixen de la idea que s'aprèn creant i construint coses.


Va construir un joc anomenat la "tortuga de Logo", que bàsicament consisteix a donar instruccions a una tortuga virtual,un cursor gràfic usat per a crear dibuixos, que en algunes versions és un triangle,en unes altres té la figura d'una tortuga vista des d'a dalt. Aquesta tortuga o cursor es maneja mitjançant paraules que representen instruccions.

Proposa un canvi substancial en l'escola: un canvi en els objectius escolars d'acord amb l'element innovador que suposa l'ordinador, advoca pel construccionismo.
Considera que l'ordinador reconfigura les condicions d'aprenentatge i introdueix nous processos i formes d'aprendre si s'utilitza com a eina que facilite l'aprenentatge per descobriment i potencie la creativitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada