Benvinguts al meu Bloc

dimarts, 8 de maig del 2012

Tema 11. Eines de la Web 2.0: BLOCS I WIKIS.


1.- Característiques d’un bloc.
  • Espai web on el seu autor és escriu cronològicament els posts (que són cadascuna de les entrades que anem escrivint en el bloc).
  • Els lectors poden deixar els seus comentaris.
  • Fàcils de crear (plantilles, inserció de fotos, vídeos, so,enllaços). S’editen on-line.
  • Els articles (cadascun amb URL) es poden organitzar per categories i etiquetes (tags).
  • Servidors Gratuïts: Blogger, Wordpress (són els més coneguts).
  • Alguns permeten als autors saber quan se'ls cita en altre bloc (trackback, pingball).
  • Ofereixen sindicació /subscripció de continguts, perquè els subscriptors puguin rebre informació sobre les actualitzacions.
  • Solen incloure cercador intern, llistats d’altres blocs i altres funcionalitats (Gadgets i Widgets).
2.- Tipus de Blocs.
Per exemple: Bloc de Centre, d’Aula, de Professors, de Blocs, de Pobles, de Recursos, d’alumnes. 
3.- Característiques d’una Wiki.
  • Espai web amb una estructura hipertextual de pàgines referenciades en un menú lateral.
  • Diverses persones o autors elaboren continguts de manera asíncrona.
  • Solen mantenir un arxiu històric de les versions anteriors i faciliten la realització de còpies de seguretat. És a dir, queda gravat el historial.
  • Són espais on-line molt fàcils de crear, solen incloure un cercador intern i faciliten la sindicació de continguts.
4. Exemples de Blocs i Wikis
(Wikispace: plataforma per a fer wikis de forma gratuita).
MODELS DE WIKIS
  • http://cent.uji.es/wiki/
  • http://www.infofilosofia.info/wiki/index.php?title=P%C3%A0gina_principal
  • http://www.alienamrt.net/fistux/
  • http://phobos.xtec.net/atallada/mediawiki/index.php/Portada
  • http://uniwiki.ourproject.org/tiki-index.php

MODELS DE BLOCS
  • http://jcarmonaespinosa.blogspot.com/
  • http://blocs.xtec.cat/elstillers/
  • http://blocs.xtec.cat/mistralciencia/
  • http://blocs.xtec.cat/csramonbergada1/
  • http://revista-elnoufarigoli.blogspot.com/
5. - Ús didàctic de Blocs i Wikis
  • Es poden utilitzar com a porfafoli digital (el que estem fent nosaltres). Poden elaborar aquí alguns dels treballs que els encarreguin els professors.
  • Fer brainstorning sobre un tema.
  • Coordinació del periòdic escolar o de qualsevol activitat.
  • On el professorat emmagatzema i ordena materials i informacions d'interès per al seu treball.
  • Enllaç al bloc tauler d'anuncis del professor (RSS alumnes).
  • Bloc personal del professor, orientat als seus col•legues.                                                                                  
   

BLOC
WIKI
Popularitat en xifres
Naix en 1997 però creix en popularitat a partir de 2003
Naix en 2001
Autoria
Solen ser autors individuals
Solen ser autors col·lectius
Presència de l’autor
Forta presencia. Firma reconeguda. Autoritat centralitzada.
Presència dèbil. No hi ha firma. Autoritat distribuïda.
Estructura editorial
Té una part pública i una privada.
Tot és públic. No hi ha zones privades.
Control editorial
Alt. L’autor domina tot el contingut.
Baixa. Qualsevol persona pot modificar el contingut.
Contingut
Estable, sumatiu.
Edició constant.
Enfoc
Persona, més subjectiu.
Més reflexiu.
Ordre de publicació
Centrat en el temps. Estructura vertical. L’últim post apareix en primer lloc.
Centrat en el tema o projecte. Estructura horitzontal. L’ordre s’altera segons les necessitats de classificació general.
Interactivitat
Altres usuaris poden deixar comentaris en cada post, però no el poden modificar.
Altres usuaris poden modificar el contingut.
Usos freqüents
Diari personal, diari de informació, ressenya de noticies…
Recolzament, auto ajuda, projectes educatius, enciclopèdia col·laborativa (Wikipedia)…

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada