1.-
Característiques d’un bloc.
- Espai web on el seu autor és escriu cronològicament els posts (que són cadascuna de les entrades que anem escrivint en el bloc).
- Els lectors poden deixar els seus comentaris.
- Fàcils de crear (plantilles, inserció de fotos, vídeos, so,enllaços). S’editen on-line.
- Els articles (cadascun amb URL) es poden organitzar per categories i etiquetes (tags).
- Servidors Gratuïts: Blogger, Wordpress (són els més coneguts).
- Alguns permeten als autors saber quan se'ls cita en altre bloc (trackback, pingball).
- Ofereixen sindicació /subscripció de continguts, perquè els subscriptors puguin rebre informació sobre les actualitzacions.
- Solen incloure cercador intern, llistats d’altres blocs i altres funcionalitats (Gadgets i Widgets).
2.- Tipus de Blocs.
Per exemple: Bloc de Centre, d’Aula, de Professors, de
Blocs, de Pobles, de Recursos, d’alumnes.
3.- Característiques d’una Wiki.
- Espai web amb una estructura hipertextual de pàgines referenciades en un menú lateral.
- Diverses persones o autors elaboren continguts de manera asíncrona.
- Solen mantenir un arxiu històric de les versions anteriors i faciliten la realització de còpies de seguretat. És a dir, queda gravat el historial.
- Són espais on-line molt fàcils de crear, solen incloure un cercador intern i faciliten la sindicació de continguts.
4. Exemples de
Blocs i Wikis
(Wikispace: plataforma per a fer wikis de forma
gratuita).
MODELS DE WIKIS
- http://cent.uji.es/wiki/
- http://www.infofilosofia.info/wiki/index.php?title=P%C3%A0gina_principal
- http://www.alienamrt.net/fistux/
- http://phobos.xtec.net/atallada/mediawiki/index.php/Portada
- http://uniwiki.ourproject.org/tiki-index.php
MODELS DE BLOCS
- http://jcarmonaespinosa.blogspot.com/
- http://blocs.xtec.cat/elstillers/
- http://blocs.xtec.cat/mistralciencia/
- http://blocs.xtec.cat/csramonbergada1/
- http://revista-elnoufarigoli.blogspot.com/
5. - Ús didàctic de
Blocs i Wikis
- Es poden utilitzar com a porfafoli digital (el que estem fent nosaltres). Poden elaborar aquí alguns dels treballs que els encarreguin els professors.
- Fer brainstorning sobre un tema.
- Coordinació del periòdic escolar o de qualsevol activitat.
- On el professorat emmagatzema i ordena materials i informacions d'interès per al seu treball.
- Enllaç al bloc tauler d'anuncis del professor (RSS alumnes).
- Bloc personal del professor, orientat als seus col•legues.
|
BLOC
|
WIKI
|
Popularitat en xifres
|
Naix en 1997 però creix en popularitat a partir de 2003
|
Naix en 2001
|
Autoria
|
Solen ser autors individuals
|
Solen ser autors col·lectius
|
Presència de l’autor
|
Forta presencia. Firma reconeguda. Autoritat centralitzada.
|
Presència dèbil. No hi ha firma. Autoritat distribuïda.
|
Estructura editorial
|
Té una part pública i una privada.
|
Tot és públic. No hi ha zones privades.
|
Control editorial
|
Alt. L’autor domina tot el contingut.
|
Baixa. Qualsevol persona pot modificar el contingut.
|
Contingut
|
Estable, sumatiu.
|
Edició constant.
|
Enfoc
|
Persona, més subjectiu.
|
Més reflexiu.
|
Ordre de publicació
|
Centrat en el temps. Estructura vertical. L’últim post apareix en primer
lloc.
|
Centrat en el tema o projecte. Estructura horitzontal. L’ordre s’altera
segons les necessitats de classificació general.
|
Interactivitat
|
Altres usuaris poden deixar comentaris en cada post, però no el poden
modificar.
|
Altres usuaris poden modificar el contingut.
|
Usos freqüents
|
Diari personal, diari de informació, ressenya de noticies…
|
Recolzament, auto ajuda, projectes educatius, enciclopèdia col·laborativa
(Wikipedia)…
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada