Benvinguts al meu Bloc

dimarts, 8 de maig del 2012

Tema 7. Professorat i àmbit tecnològic.

Exposició del professor recolzada en tecnologies.
El professorat utilitza l'ordinador i un projector per a millorar la seua explicació. S'empren recursos (presentacions, simulacions virtuals, continguts multimèdia…), que pot haver preparat el propi professor o que han sigut elaborats per tercers (editorials, altres professionals…).
Inconvenients.
  • L'alumne aprén millor alguns continguts, però no aprèn significativament a utilitzar les tecnologies.
  • No fomenta l'accés universal a les TIC.
  • Tampoc facilita l'aprenentatge actiu ni l'ús estratègic dels recursos.
  • No suposa treball cooperatiu, ni promou la participació social.
  • No es beneficia de l'establiment de xarxes, ni implica participació de la comunitat.
  • Esquema profesor ensenya i alumne aprén.
Avantatges.
  • Il·lustrar amb major claredat alguns conceptes i presentar-los de forma mes atractiva
  • El professorat aprèn a utilitzar les TIC
  • Podria millor la motivació cap a l'aprenentatge de l'assignatura i/o cap a l'ús de recursos informàtics.

Iniciació a la informàtica.
Quan s'accedeix a l'aula d'informàtica, hem de dedicar l'esforç a ensenyar continguts bàsics i tenir una base per a poder iniciar-nos en ella.
Inconvenients.
  • Aquests coneixements són necessaris però no suficients per a fer un ús reflexiu i “estratègic” de les tecnologies per a arribar als propis objectius d'aprenentatge i comunicació
  • Si s'ensenya de fora de context, no es fomenta un aprenentatge significatiu, ni funcional (depèn de l'activitat que es realitza).
Avantatges.
  • Es desenvolupen coneixements bàsics necessaris per a poder utilitzar les tecnologies.

Treball mitjançant programes educatius. Aquesta modalitat consisteix en la utilització de programes, tant elaborats per uns altres (editorials, altres professionals,…), com per el propi professorat qui els construeix.
  • Aquesta modalitat consisteix en la utilització de programes, habitualment elaborats per uns altres, algunes vegades és el propi professor qui els construeix.
  • D'aquesta forma sol garantir-se major proximitat als objectius curriculars que estan treballant i a les necessitats educatives de cada alumne.
  • En els programes educatius l'habitual és que proposin exercicis en els quals s'ha de trobar la resposta correcta
  • D'aquesta forma l'ordinador pot aportar un aspecte atractiu i pot resultar motivador.
  • La tasca que se sol demanar no és molt diferent a les quals es realitzen en paper i llapis.
Inconvenients.
  • Ni el professor ni el professorat aprenen a utilitzar les TIC per a cercar, processar i elaborar informació. No milloren les seves possibilitats d'usar les TIC adaptades als seus objectius
  • Aquesta forma de treball no serveix per a desenvolupar la implicació de la comunitat o de la creació de xarxes
Avantatges.
  • Pot fer valuoses aportacions per a l'aprenentatge depenent dels criteris didàctics i pedagògics del programa i segons l'ajustament a les necessitats de l'alumnat
  • Familiarització amb el funcionament dels pc’s
  • Accés universal dels TIC si el professor té en compte les dificultats de cada alumne.
  • Treball cooperatiu a l’accedir 2 alumnes a un pc.

Aprenentatge per investigació.
Per la seva pròpia essència, es tracta de fomentar l'aprenentatge actiu i el més autònom possible per part de l'alumnat, que es veu confrontant a prendre decisions al voltant del seu aprenentatge. El professor se situa en el paper d'orientador, guia, mediador.
La possibilitat de triar entre diferents opcions d'aprenentatge permet convertir el procés de treball en objecte d'aprenentatge. Consideranse fonamental en aques model el component cooperatiu permetent l'intercanvi de les diverses opinions.
Inconvenients.
  • Es requereix que l'alumnat i el professorat tinguen coneixements bàsics sobre els recursos que va a utilitzar (principalment les TIC)
  • Presenta dificultats per al professorat per tractar-se d'una forma de treball distinta amb no molta experiencia.
Avantatges.
  • Admet la presa de decisions de l'alumnat en el seu procés d'aprenentatge i per tant és la forma mes apropiada per a treballar l'ús funcional i contextual de les TIC.
  • Permet treballar amb grups heterogenis, de manera que els alumnes puguin ajustar-se als diversos nivells.
  • Desenvolupament professional del professorat a causa de el seu canvi de paper
  • Es presta incorporar la implicació de la família i la comunitat educativa
  • Es fomenta la creació de xarxes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada