El professorat utilitza l'ordinador i un projector per a millorar la seua
explicació. S'empren recursos (presentacions, simulacions virtuals, continguts
multimèdia…), que pot haver preparat el propi professor o que han sigut
elaborats per tercers (editorials, altres professionals…).
Inconvenients.
- L'alumne
aprén millor alguns continguts, però no aprèn significativament a
utilitzar les tecnologies.
- No
fomenta l'accés universal a les TIC.
- Tampoc
facilita l'aprenentatge actiu ni l'ús estratègic dels recursos.
- No
suposa treball cooperatiu, ni promou la participació social.
- No es beneficia de l'establiment de xarxes, ni implica participació de la comunitat.
- Esquema
profesor ensenya i alumne aprén.
Avantatges.
- Il·lustrar amb major claredat alguns conceptes i
presentar-los de forma mes atractiva
- El professorat aprèn a utilitzar les TIC
- Podria millor la motivació cap a l'aprenentatge
de l'assignatura i/o cap a l'ús de recursos informàtics.
Iniciació
a la informàtica.
Quan s'accedeix a l'aula d'informàtica, hem de dedicar l'esforç a ensenyar
continguts bàsics i tenir una base per a poder iniciar-nos en ella.
Inconvenients.
- Aquests coneixements són necessaris però no
suficients per a fer un ús reflexiu i “estratègic” de les tecnologies per
a arribar als propis objectius d'aprenentatge i comunicació
- Si s'ensenya de fora de context, no es fomenta un
aprenentatge significatiu, ni funcional (depèn de l'activitat que es
realitza).
Avantatges.
- Es desenvolupen coneixements bàsics necessaris
per a poder utilitzar les tecnologies.
Treball
mitjançant programes educatius. Aquesta modalitat consisteix en la
utilització de programes, tant elaborats per uns altres (editorials, altres
professionals,…), com per el propi professorat qui els construeix.
- Aquesta modalitat consisteix en la utilització de
programes, habitualment elaborats per uns altres, algunes vegades és el
propi professor qui els construeix.
- D'aquesta forma sol garantir-se major proximitat
als objectius curriculars que estan treballant i a les necessitats
educatives de cada alumne.
- En els programes educatius l'habitual és que
proposin exercicis en els quals s'ha de trobar la resposta correcta
- D'aquesta forma l'ordinador pot aportar un
aspecte atractiu i pot resultar motivador.
- La tasca que se sol demanar no és molt diferent a
les quals es realitzen en paper i llapis.
Inconvenients.
- Ni el professor ni el professorat aprenen a
utilitzar les TIC per a cercar, processar i elaborar informació. No
milloren les seves possibilitats d'usar les TIC adaptades als seus
objectius
- Aquesta forma de treball no serveix per a
desenvolupar la implicació de la comunitat o de la creació de xarxes
Avantatges.
- Pot fer valuoses aportacions per a l'aprenentatge
depenent dels criteris didàctics i pedagògics del programa i segons
l'ajustament a les necessitats de l'alumnat
- Familiarització amb el funcionament dels pc’s
- Accés universal dels TIC si el professor té en
compte les dificultats de cada alumne.
- Treball cooperatiu a l’accedir 2 alumnes a un pc.
Aprenentatge
per investigació.
Per la seva pròpia essència, es tracta de fomentar l'aprenentatge actiu i
el més autònom possible per part de l'alumnat, que es veu confrontant a prendre
decisions al voltant del seu aprenentatge. El professor se situa en el paper
d'orientador, guia, mediador.
La possibilitat de triar entre diferents opcions d'aprenentatge permet
convertir el procés de treball en objecte d'aprenentatge. Consideranse
fonamental en aques model el component cooperatiu permetent l'intercanvi de les
diverses opinions.
Inconvenients.
- Es requereix que l'alumnat i el professorat
tinguen coneixements bàsics sobre els recursos que va a utilitzar
(principalment les TIC)
- Presenta dificultats per al professorat per
tractar-se d'una forma de treball distinta amb no molta experiencia.
Avantatges.
- Admet la presa de decisions de l'alumnat en el
seu procés d'aprenentatge i per tant és la forma mes apropiada per a
treballar l'ús funcional i contextual de les TIC.
- Permet treballar amb grups heterogenis, de manera
que els alumnes puguin ajustar-se als diversos nivells.
- Desenvolupament professional del professorat a
causa de el seu canvi de paper
- Es presta incorporar la implicació de la família
i la comunitat educativa
- Es fomenta la creació de xarxes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada