1.- Què és
eXelearning?
Exelearning és una eina de creació de
continguts didàctics multimèdia amb la qual es poden crear unitats
d'aprenentatge formades per activitats d'emplenar buits, de resposta múltiple,
Veritable/Fals, exàmens, etc. També podem introduir arxius de vídeo, àudio,
imatges, fitxers adjunts, animacions, pàgines web externes, etc.
2.- Instal·lació:
Exelearning funciona
tant sobre Linux, Windows o MacOX. Cal descarregar el programa en: http://exelearning.org/.
En obrir el programa
ens adonem que funciona sobre el navegador Mozilla Firefox, però això no
significa que estiguem treballant en Internet, sinó que ho fem sobre el
programa que acabem d'instal·lar.
Si volem eixir del
programa, hem d'anar a Arxiu > Sortir, ja que l'opció usual està deshabilitada.
3.- Com crear una unitat dʼaprenentatge
Obrim l´aplicació
i distingim tres àrees de treball:
1. Contorn:
s'observa que a l'àrea de continguts l'aplicació ofereix per defecte un únic node
(Inici), el qual equival a la primera pàgina, per la qual cosa podem
utilitzar-la com a pàgina de benvinguda al curs (incloent-hi guió de
continguts, presentació de la matèria, etc.). Si que podem canviar-li el nom a
partir de l'opció que hi ha a dalt:
“Canviar nom”, però
no el podrem canviar de lloc, ja que aquest serà el node principal i els altres
s'aniran situant per baix.
2. iDevices: Els
iDevices són la base d´eXeLearning, ja que a través d'aquests mòduls anirem
confeccionant la nostra unitat d'aprenentatge.
Podem agrupar-los
segons la seva funcionalitat en:
Presentació dels
continguts:
els podem incloure a la primera pàgina, ja que mostren el nivell requerit per
completar la unitat i els objectius que es persegueixen.
• Objectius
• Coneixements previs
Activitats i preguntes:
• Activitat lliure
o text lliure: ací podrem incloure-hi qualsevol activitat o text, però no
és interactiva.
• Activitat de
lectura: posarem un text perquè ho lligen els alumnes. Després agreguem alguna
pregunta per treballar els seus continguts.
• Estudi de cas: es
pot plantejar un problema perquè ho resolguen els alumnes. És possible agregar
retroalimentació.
• Reflexió: llança
una pregunta o planteja una situació perquè reflexionen sobre el tema.
•Activitat
d'espais en blanc: presenta un text on falten paraules clau que l'alumne ha
d'emplenar.
• Pregunta elecció
múltiple: a part de les opcions múltiples, és possible donar una pista a
cada pregunta que fem. També es pot incloure la resposta que apareixerà quan encerten
la pregunta o la fallen.
• Examen SCORM: mitjançant aquesta activitat podem avaluar els
coneixements
adquirits. La
puntuació obtinguda per cada alumne quedarà registrada i la podrem
obtindre a través de
Lors Management. Es pot posar una nota mínima per aprovar. No és possible donar
pistes.
Adjuntar altres
elements multimèdia:
• Galeria
d'imatges: podem carregar totes les imatges que vulguem. La vista ens
mostrarà les
miniatures. Quan l'alumne fa clic sobre elles, aquestes sʼamplien.
• Imatge ampliada:
es pot posar una imatge que després es podrà ampliar amb el zoom
per destacar allò que
més ens interesse.
• Applet de Java: permet
incorporar-hi aplicacions fetes amb Java (Geogebra, Physlets,Jclic)
Agregar elements
externs
• Article de
Wikipedia: podem incloure qualsevol article de l'enciclopèdia vikipèdia. Posem
la paraula que desitgem que aparega i li donem a “Carregar”
• RSS: podem
afegir una font de notícies, no obstant això, aquestes quedaran congelades fins
que tornem a carregar la pàgina.
• Lloc extern del
web: permet posar una finestra web per entrar i navegar (requereix connexió
a la xarxa)
3. Àrea de treball
En fer clic sobre el
iDevice que vulguem utilitzar, aquest s'obrirà en l'àrea de treball i podrem
començar a crear l'activitat.
Com veiem, en l'àrea
de treball apareixen dues pestanyes: edició i propietats. La primera és per
editar l'activitat. Amb la segona podem explicitar totes les propietats de la
unitat que estem creant (títol, autor, descripció, etc.). Apareix també una
pestanya amb el nom de Metadata. Aquesta fa referència a les categories que
inclou el nostre objecte d'aprenentatge, és a dir, és com un manifest en el
qual s'inclouen aspectes tècnics, educacionals, etc., de manera que si algú
reutilitza el nostre material pot consultar aquestes dades i saber les seues
característiques bàsiques.
Exemples d´activitats |
Quan ja tenim totes les preguntes
i opcions, cal validar l'activitat.
Ací vos deixe un vídeo de com utilitzar exelearning:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada